Hopp til innhold
?

Hvordan unngå faktura for renhold, når arbeidsfordelingen har vært dårlig?

Mann 21 . 25 Mai 2023

Spørsmål

Hei, jeg bor i et kollektiv med 6 andre beboere som alle har ansvar for vask av fellesareal. Dette er satt opp på ukentlig vaskeliste (en beboer har ansvar per uke). I leiekontrakten står det at dersom felleskjøkken ikke er tilstrekkelig vasket, kan det leies inn vaskefirma på beboernes bekostning etter gitt varsel om krav på utbedring. Hittil har det vært inspeksjon hver uke og det har blitt gitt krav om utbedring til hver av de andre beboerne (etter total mangel på vask), uten at noen av dem har gjort noe med det, og uten at de har blitt belastet for innleie av vaskefirma. Selv har jeg nylig unnlatt å vaske opp griseriet etterlatt av de andre beboerne, og blir nå belastet for utilstrekkelig vask i neste husleie. I tillegg kan jeg nevne at tilstanden på felleskjøkkenet var verre ved innflytting. Jeg lurer herved om det er noen råd til hva jeg kan gjøre for å slippe å betale dette. Mvh fattig student

Mann (21)

Rådgiver svarer

Hei

Jeg forstår godt frustrasjonen over at flere i kollektivet bidrar lite med å holde fellesarealene i orden, samt at konsekvensene fra huseier ved mangelfullt renhold varierer. Når det gjelder detaljene i din leiekontrakt og praksisen av det som er avtalt i denne, kan vi her gi respons kun på generelt grunnlag.

For å bestride en faktura, som du har fått eller som du vet at du har i vente, vil det være lurt å raskt ta skriftlig kontakt med huseier hvor du både kan beklage at du ikke har rengjort den aktuelle perioden og være på tilbudssiden med hva du kan gjøre med det, men også informere om bakgrunnen for at det har vært vanskelig å ta din del av ansvaret. I en slik e-post, vil du sannsynligvis vinne på å opptre hyggelig og tydelig, samt legge bort en del av frustrasjonen og urettferdigheten du trolig kjenner på i saken. Samtidig kan du be om en samtale med huseier om saken, slik at du kan legge fram erfaringene med praksis fram til nå. Jeg foreslår at du er tydelig på at du ønsker svar innen rimelig tid. Et tips er også å ta kontakt med Jushjelpa for å få hjelp til å vurdere saken.

Utfra hva du skriver om kontrakten, er det sannsynlig at huseier kan ha rett til å fakturere deg for manglende renhold, selv om det ikke har vært praktisert konsekvent overfor alle leietakere. Når det gjelder status ved innflytting, er dette dessverre ikke et sterkt argument i møte med fakturaen i nåværende sak, men noe som du kunne stilt krav til huseieren om da du fikk nøkkelen/flyttet inn. Se § 14 i husleieloven.

Videre høres det også ut som om kollektivet trenger at noen av dere tar initiativ til et møte i kollektivet, for å få til en god praksis med rydding og renhold, men det er vel mer aktuelt når eksamenstiden er over.

Ønsker deg lykke til!




Vennlig hilsen
Rådgiver

Jeg synes også du bør lese: